Bostadsrätt/Lös egendom

Ersättning från säljaren

 

Ersättning från förening

Ersättning från entreprenör

Fel med fuktskydd, golvbrunn i våtrum

Bostadsrätt- BOE:s referensfall

Fall från verkligheten – bostadsrättsköpare och ersättning.
Här intill kan du läsa exempel på hur vi har hjälpt andra som har drabbats av fel vid olika tillfällen vid köp av bostadsrätt.
Samtliga fall beskriver verkliga situationer och publiceras i överenskommelse med beställaren. Den gemensamma nämnaren för uppdragen är ett noggrant förarbete, d v s en väl genomförd relevansbedömning och reklamation. Köparens krav på ersättning har slutligen accepterats tack vare välgrundad juridisk och byggnadsteknisk argumentation riktad till rätt motpart.

 

Du har köpt ny bostad och upptäckt fel.
Vad gör du nu?!

B.O.E. Fastighetskonsult tipsar:

  1. Samla ihop all information du kan om felet. När började det? Hur upptäcktes det? Vad är det som är fel? Hur påverkar det boendesituationen? Gör en detaljerad skriftlig beskrivning.
  2. Fotografera felet, så att det framgår tydligt.
  3. Leta fram köpekontrakt + bilagor.
  4. Komplettera med föreningens stagdar, objektsbeskrivning + eventuellt besiktningsprotokoll.
  5. Skicka allt underlag via e-post eller brev till B.O.E. Fastighetskonsult.
  6. Vi bekräftar ditt uppdrag med en skriftlig orderbekräftelse, inklusive villkor.
  7. För en fast kostnad om 5 000:- (inkl moms) får du en grundlig relevansbedömning på distans som visar bedömd motpart/er du kan kräva ersättning av för dina fel, exempelvis från säljaren/säljarens parter – eller inte. Svaret har du inom 10 dagar från orderdatum enligt villkor.

 

Tjänsten utförs på distans i hela Sverige (läs hur att komma rätt).