Vanliga frågor från säljare:
- Hur kan jag bedöma om det är ett dolt fel och om ersättningskravet är relevant?
- När ska jag besiktiga dolt fel och skador?
- I vilken situation bör jag göra en fördjupad utredning om dolda fel, reklamation och ersättningskrav?
Referensfall:
Krav på ersättning från bostadsrättsköpare - regleras i Köplagen
En bostadsrättsköpare kan normalt begära hävning av köpet eller kräva ersättning för dolda fel och avvikande standard i upp till två år från tillträdesdagen. Det är köparen som har bevisbördan för att påstådda fel uppfyller de juridiska kraven enligt Köplagen.
Bostadsrättssäljaren ansvarar för dolda fel i två år
Visste du att du som säljare av bostadsrätt har ansvar för dolda fel i upp till två år efter tillträdesdagen, enligt Köplagen. Att avgöra vad som är ett dolt fel som bostadsrättsköparen påstår vara avvikande förväntad standard, är en komplicerad fråga. Kärnfrågan är om de juridiska kraven uppfylls i sammanhanget, avviker inte skicket från vad köparen kunde förvänta sig, så finns det inget som säljaren skall ansvar för.
B.O.E. Fastighetskonsults juridiska och byggnadstekniska relevansbedömning hjälper dig som bostadsrättssäljare med bedömning av den juridiska bärigheten i köparens krav. Tjänsten utförs på distans över hela Sverige. Läs mer om vår relevansbedömning/bostadsrättssäljare.
B.O.E. Fastighetkonsults distanstjänst hjälper bostadsrättssäljaren att bedöma:
- Har köparen uppfyllt sin reklamationsskyldighet
- Har köparen juridiskt stöd för påstådda dolda fel
- Har köparen värderat påstådda fel på rätt sätt
- Har säljaren möjlighet att rikta köparens krav till sin säljare
B.O.E. Fastighetskonsult hjälper dig som bostadsrättssäljare även vidare genom processen.
Läs mer om vår utredningstjänst dolda fel/bostadsrättssäljare.