Vanliga frågor:

 

Säljaren har bestridit mitt krav för dolt fel med våtrum - hur går jag vidare?

 

Vid inflyttning i lägenheten upptäcktes en fuktskada - har säljarens ansvaret för detta?

 

Hur kan jag bedöma - om jag har rätt till åtgärder eller ersättning av säljaren?

 

Besiktning har visat på fel med våtrum - kan jag begära ersättning av säljaren?

 

Säljaren har inte byggt om våtrummet - vem har då ansvaret för nu visade fel?

 

Föreningen kräver mig på ersättning för fuktskada - kan jag kräva detta av säljaren?

 

Säljaren har gjort fel med nya avloppsledningar - hur går jag vidare med ersättningskrav?

 

Fukt och mögel i golvbjälklag

Bostadsrätt- Kräva ersättning

Kräva ersättning/åtgärder

Enligt köplagen skall en bostadsrättsköpare vid sin reklamation även erbjuda säljaren att åtgärda de reklamerade felen inom viss skälig tid, vilket är beroende på vilket sätt felet stör bostadsrättsköparen med att kunna nyttja lägenheten på ett normalt förväntat sätt.

 

Det är dock ofta svårt att komma överens med säljaren i efterhand. Ansvaret kan även drabba föreningen mäklare eller försäkringsbolag med delat ansvar eller fullt ansvar för upptäckta dolda fel och störningar med bomiljön.

 

Kräv ersättning för fel i bostadsrätten inom rätt tid och till rätt part

Visste du att du har upp till två år efter inflyttning på dig att kräva ersättning/åtgärder för dolda fel.

När en bedömning av dolt fel eller fel i förväntad standard utförs måste både byggnadstekniska och juridiska aspekter ligga till grund för bedömning. Köparens två-åriga skydd vid fel innefattar skydd för köpare mot säljare genom köplagens regler avseende åtgärdskrav, återbäring köpeskilling, eller skadestånd och hävningsmöjlighet.

 

Upptäckt fel? Hjälp för bostadsrättsköpare att komma rätt när fel upptäckts.

Läs mer om BOE:s utredningstjänst ersättning dolda fel/bostadsrättsköpare.

 

 

Har du rätt till ersättning?

BOE:s distanstjänst hjälper dig med bedömning av dolt fel eller om bostadsrätten avviker från en förväntad eller utfäst standard samt ersättningsfrågor, inkluderar både byggnadstekniska och juridiska aspekter. I de flesta fall leder bedömningens resultat till lösning på problem men även att uppgörelse mellan parterna i många fall kan nås på ett relativt tidigt stadium.

 

Hjälp för bostadsrättsköpare på distans, tjänsten utförs över hela Sverige..

Läs mer om BOE:s distanstjänst för bostadsrättsköpare, bedömning ersättning för dolt fel.